Gdańska Feta to cenione na świecie spotkanie teatrów w plenerze, odbywające się corocznie w naturalnych warunkach naszego codziennego wędrowania. Festiwal działa od 1997 roku, goszcząc latem zespoły z całego świata. Właśnie zbliża się i w dniach 9 – 12 lipca będzie można oglądać niecodzienne widowiska teatralne na rekreacyjno – historycznej Górze Gradowej i pobliskim Placu Zebrań Ludowych.

FetaOd początku swojej działalności uliczny Festiwal rozpalał emocje widzów. Powstał, aby uczcić 1000 – lecie Gdańska, a kolorowe wydarzenia teatralne szybko wtopiły się w miasto, wciągając odbiorców w zbiorowy, letni karnawał. Festiwal od razu nabrał znaczenia – zwycięstwo w plebiscytach na najciekawsze wydarzenie roku – i tak co roku w różnych miejscach miasta spotykamy się z oryginalnymi zjawiskami sztuki ulicznej. Feta wędruje przez miasto. Kiedyś na dawnym pasie startowym na Zaspie, następnie uliczkami Głównego Miasta, potem obszarami Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta, aż do Góry Gradowej. Jak mówią organizatorzy, usytuowanie działań teatralnych to ciekawy eksperyment obrazowania miasta i odkrywania wraz teatrem jego możliwości, piękna i historii.

Do Gdańska przyjeżdżają na Fetę artyści z całego świata i od razu pojawia się ta szczególna wzajemna energia. Warsztatem emocjonalnym są spontaniczność i bezpośredniość, zaś całym zasobem pantomimy, charakteryzacji, światła, szczudeł, rekwizytów, tańcem, akrobatyką, wyrazistym aktorstwem sztuka plenerowa tworzy nieporównywalną z teatrem tradycyjnym przestrzeń aktywnej, otwartej sceny: „Idea festiwali ulicznych jest bardzo szczytna. Teatr uliczny nie chce budować ostrej bariery między sztuką a życiem. Jest w nim coś z przygody: otwartość i spontaniczność, gotowość na niespodzianki ze strony widza.(…)Szczególnie dziś, w odhumanizowanym, zasapanym w pogoni za wartościami materialnymi świecie, taka przygoda festiwalowa ma też swoją wartość kulturotwórczą” (Gdańskie Teatry Osobne, Gdańsk 2000).

Obok teatrów z Hiszpanii (Katalonii), Holandii, Czech, Niemiec, Francji jak zwykle spotkamy zespoły z Gdańska – Teatr Snów, Teatr Pinezka oraz oryginalny Teatr Razem z intensywną grupą muzyczną Remont Pomp – świetna inicjatywa przy Gdańskim Archipelagu Kultury, tworzona przez wolontariuszy i uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Gdańsku. Zespół, który cieszy się już splendorem, a grali z nim tacy gdańscy jazzmani jak Wojciech Mazolewski czy Mikołaj Trzaska.

Wielką fiestę teatru ulicznego na przykład można było żywo odczuć, kiedy orszaki kolorowych aktorów, kuglarzy, cyrkowców zawisły na bastionach św. Gertrudy, Żubra, Wilka i przy Grodzi Kamiennej. Publiczność od popołudnia do północy zasiadała o podnóża bądź na wzniesieniu i z zapartym tchem włączała się w wizualno – tematyczne koncepcje różnojęzycznych grup. Niesamowitym przeżyciem było spotkanie z teatrem z Bali, kiedy widzowie zahipnotyzowani mitologią dalekiego Wschodu, wciągnięci w opowieść o początkach świata doświadczyli tworzenia spektaklu – obrzuceni gliną staliśmy się cząstką teatralnego planu. Bo taki jest właśnie fenomen tej interakcji.

Obecna Feta, od 2014 roku na Górze Gradowej, wtopiona jest w piękny, parkowy klimat. Spektakle będą prezentowane w rozmaitych miejscach – wieczorne spotkania na Majdanie, ponadto w parku Centrum Hewelianum, blisko Domu Wałmistrza, przy Bastionach Neubauera i Jerozolimskim. Wykorzystany zostanie również skwer przy Nowych Ogrodach, gdzie swoje 35 – lecie będzie obchodzić Teatr Pinezka sztuką „Marionetarium Clowna Pinezki”. A na Placu Zebrań Ludowych nastąpi nocny finał, podkreślony olbrzymią, przestrzenną konstrukcją z żurawiami stoczniowymi w sztuce „Waterlitz” francuskiego teatru Generik Vapeur.

A więc czeka nas uniwersalne, bez jakichkolwiek barier życie w teatrze, w którym może codziennie jesteśmy?

Tekst: Joanna Szymula

 Literatura:

Gdańskie Teatry Osobne, pod red. J. Ciechowicza, A. Żurowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000