Zachęcam koleżanki i kolegów nauczycieli do wyprawy z młodzieżą na targi. W Trójmieście mamy ich istny wysyp, właściwie przez cały rok. Tematyka targów powinna interesować uczniów oraz pasować do profilu klasy. Korzyści z udziału w imprezie handlowo – towarzyskiej tego rodzaju są oczywiste. Zapoznajemy młodych ze światem reklamy, handlu i biznesu. Uczymy ich poruszania się w świecie kupców i sprzedawców. Chcąc nie chcąc jesteśmy jego częścią.

Bursztynowe cudeńka nad Motławą /Fot. Autorka

Przed wyprawą na targi należy przeprowadzić lekcję przygotowawczą:

1. Omawiamy zagadnienia związane z organizacją targów, ich cele i zalety. Niech młodzież zastanowi się – w jakim celu na całym świecie organizuje się targi?

– umożliwienie wystawcom zaprezentowania swojej oferty
– rozpoznanie konkurencji
– pokazanie nowinek, najnowszych osiągnięć i udoskonaleń
– możliwość nawiązania ciekawych kontaktów
– zawarcie transakcji handlowych, pozyskanie nowych klientów
– co jeszcze?

2. Zastanawiamy się wspólnie – jakie są zalety targów?

– bezpośredni kontakt z klientem, pośrednikiem, dystrybutorem, dostawcą itp.
– doskonała okazja do zaprezentowania oferty oraz zebrania informacji o całej branży
– poznanie poglądów i opinii klientów (nieoceniona rola tzw. informacji zwrotnej)
– okazja do przeprowadzenia działań z zakresu public relations (poprawa image’u firmy, zdementowanie plotek)
– jakie jeszcze?

3. A teraz – burza mózgów! Uczennice i uczniowie zostają na kwadrans właścicielami biur podróży, czy restauracji. Rozpocznijmy dyskusję!

Droga uczennico:
– jak urządziłabyś stoisko targowe, aby przyciągnąć zwiedzających? Jak będziesz się zachowywała kiedy podejdą do niego klienci? Na co uczulisz swoich współpracowników? Kogo zaprosisz do współpracy? Jakie cechy powinny mieć osoby pracujące na stoisku targowym?

Drogi uczniu:
– jakie funkcje ma stoisko? Jest miejscem przekazania informacji, ale przecież nie tylko. Co jest ważne podczas kontaktu z klientem?

W czasie klasowych dyskusji warto nawiązać do często organizowanych przez szkoły Giełd Szkół. Jak najlepiej przygotować stoisko reklamujące szkołę? Jakie rekwizyty przynoszą efekt? Jaka jest rola poczęstunku i gadżetów w zachęcaniu zwiedzających do zatrzymania się przy naszym stoisku? Jak należy przygotować materiały promujące nasz produkt, czy ofertę?

4. Zadania do wykonania w trakcie wizyty na targach:

W czasie pobytu na targach niech każdy zapamięta stoisko, które najbardziej mu się podoba. Można zrobić parę zdjęć. Młodzież opowie potem na forum klasy – dlaczego wybrali akurat to stoisko? Co ich przyciągnęło, co zwróciło ich uwagę? Niech uczniowie zapamiętają także najgorzej urządzone stoisko i podyskutują co – ich zdaniem – było źle? Co można byłoby poprawić?

Przed wyjściem na targi uprzedzamy uczniów o licznie rozdawanych ulotkach i prospektach. Zachęcamy do wzięcia siatek do których je włożą. Radzimy, żeby uprawiać zbieractwo selekcjonowane:), nie brać wszystkiego co dają.

Miłej wyprawy w świat biznesu

Autorka: MKF