Wronia Górka to zalesione wzniesienie morenowe, położone w granicach osiedla Aniołki (na północ od dzielnicy Gdańsk Śródmieście) – to również cel naszego wiosennego spaceru.

Wejście na Wronia Górkę od strony ul. Wroniej

Pierwsza wiosenna niedziela zmobilizowała nas do spaceru na Wronią Górkę – wzniesienie o wysokości 55 m n.p.m., doskonale widoczne z Placu Zebrań Ludowych. Zatrzymaliśmy się przy Cmentarzu Garnizonowym i wąską ścieżką wzdłuż ogrodzenia restauracji-gospody ruszyliśmy na północ. Początkowe wrażenie było bardzo negatywne, a to z powodu bałaganu panującego „z tyłu sklepu”, czyli na zapleczu gospody.

Zaplecze gospody na Placu Zebrań Ludowych
Szczęśliwie szybko minęliśmy teren niedbałego gospodarza. Rzucając okiem w kierunku Alei Zwycięstwa podziwialiśmy przez chwilę stoczniowe żurawie i po chwili odbiliśmy w kierunku wzniesienia.

Stoczniowe żurawie

Wędrując wzdłuż stosunkowo szerokiego, zalesionego wąwozu, dotarliśmy do szerokich schodów, prowadzących ku ulicy Wroniej. Rozpościera się stąd rozległy widok na przemysłową część Gdańska. Widać urządzenia portowe i stoczniowe, potężny spichlerz i kominy elektrociepłowni, a w dali połyskuje bryła stadionu PGE Arena Gdańsk. Już za kilka dni ten widok zasłonią liście drzew…

Wronia Górka - widok

Schody prowadzące w dół fascynują ukrytym w sobie potencjałem. Szerokie, wygodne (gdyby nie były zdewastowane) i ten widok… Niestety stan schodów nie napawa optymizmem, podobnie jak króciutka i kiedyś urokliwa, a dzisiaj umierająca z zaniedbania ulica Wronia.

Wronia 14

ul. Wronia 14

Na przemian podziwiając okolicę i smucąc się jej stanem, wróciliśmy na schody. Pokonaliśmy prawie siedemdziesiąt płytkich stopni i ponownie znaleźliśmy się w lesie, przeciętym licznymi ścieżkami. Naszą uwagę przykuły kolejne, tym razem niewielkie schody, prowadzące na „platformę widokową”, z pozostałością podstawy pod działo przeciwlotnicze FLAK. Tutaj zastanawialiśmy się, dlaczego nie ma w tym miejscu przecinki (koszenia samosiejek), umożliwiającej podziwianie latem rozległego widoku.

Wronia Górka

Spacerując leśnymi ścieżkami i podziwiając budzącą się przyrodę, rozmawialiśmy o Budżecie Obywatelskim, w ramach którego mieszkańcy zgłosili projekt na rewitalizację terenów zielonych w rejonie ulic: Marszałka Ferdynanda Focha, Świdnickiej, Generała Antoniego Giełguda, K. Stanisława Przybyszewskiego, Wroniej, Dębowej i Kopernika. Projekt zdobył zaledwie 822 głosy i nie uzyskał finansowania. Szkoda. Może za rok?

Wronie Wzgórze

Brukowaną uliczką Generała Giełguda zeszliśmy na parking, po drodze mijając Cmentarz Żołnierzy Radzieckich. Niemal tysiąc gwiazd „wyrastających” z ziemi robi wrażenie.

Cmentarz Żołnierzy Radzieckich

Tych z Państwa, którzy nigdy nie byli na Wroniej Górce, przed wojną znanej Krähenberg, zachęcam do spaceru. To urocze miejsce, położone przecież tak blisko centrum miasta. Wystarczy wolna godzina:)