W piątek, 26 sierpnia, w towarzystwie inwestorów, wykonawców i Prezydenta Miasta Gdańska, odbył się spacer po budowie Forum Gdańsk. Celem było sprawdzenie jak w okolicach historycznego Targu Siennego i Targu Rakowego, powstają nowe drogi i przestrzenie publiczne, czyli wielofunkcyjny kompleks handlowo – usługowy zwany obecnie Forum Gdańsk.

Forum GdańskDokładnie w samo południe, na ogólnodostępnym tarasie widokowym zlokalizowanym nad biurami budowy DORACO, czyli na malowniczej Biskupiej Górce, słowem wstępnym powitał zgromadzonych Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz:

Ta inwestycja jest bardzo ważna. Po pierwsze domyka nam Śródmieście Gdańska, które praktycznie od siedemdziesięciu paru lat było tylko pojęciem geograficznym, pojęciem historycznym, a z momentem realizacji Forum Gdańsk i realizacji Wyspy Spichrzów jako całości tej północnej i południowej części i wraz z rewitalizacją Dolnego Miasta, Gdańsk uzyskuje Śródmieście z prawdziwego zdarzenia: z licznymi hotelami, centrum handlowym, usługami, restauracjami, biurami. Dziś już nikt nie powie, że to jest tylko punkt orientacyjny, punkt historyczny. Następnie Biskupia Górka, również Dolne Miasto zbliżą się do Śródmieścia, bo powstaje łącznik komunikacyjny. Wraz z inwestycją Forum Gdańsk celem publicznym stały się rozwiązania komunikacyjne, czyli kompletnie nowy układ drogowy, który spowoduje odciążenie ruchu drogowego w węźle Śródmieście. Powstaje alternatywne połączenie podziemne, czyli Nowe Podwale Grodzkie. Następnie uzyskujemy kolejny nowy cel publiczny, jakim jest nowa siedziba Instytutu Kultury Miejskiej, czyli Kunszt Wodny. To będzie obiekt kultury, jako cel publiczny realizowany przez naszego partnera prywatnego. Znajdzie się tam sala na 200 osób, sala wielofunkcyjna – kinowa i do spotkań. Wewnątrz Kunsztu prezentowana będzie ekspozycja miasta Gdańska w postaci makiety, znajdować się również tam będzie informacja turystyczna i kulturalna.

Forum GdańskPrezydent dodał, że realizowana inwestycja jest ważna dla miasta również pod kątem społecznym oraz finansowym – dzięki budowie Forum Gdańsk powstanie nowa tkanka miejska, opodatkowana podatkiem od nieruchomości. Powstaną nowe miejsca pracy, nowe miejsce spotkań i nowa przestrzeń publiczna, gdzie gdańszczanie i goście będą mogli się spotykać i spędzać wolny czas. Adamowicz mocno podkreślił aspekt architektoniczny, czyli diametralną zmianę układu przestrzennego tej części Gdańska:

Forum Gdańsk będzie przedłużeniem Drogi Królewskiej, a właściwie jej początkiem wraz z dopełnieniem w postaci odnowionej ulicy Stągiewnej i dalej w kierunku Dolnego Miasta. Można powiedzieć, że w ten sposób zbliżamy się powoli do finału, jaki był moim celem sprzed 18 lat, a mianowicie zbudowania realnego śródmieścia i dokończenia odbudowy Gdańska, czyli właśnie Śródmieścia po II wojnie światowej.

Forum GdańskPrzewodnikami podczas spaceru byli: Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu firmy Doraco, odpowiedzialnej za modernizację infrastruktury drogowej oraz Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk z Multi Poland. Główną ideą zorganizowanego spaceru było podsumowanie dotychczasowych prac związanych z realizacją inwestycji, zwłaszcza tych prowadzonych w ramach przebudowy układu komunikacyjnego wokół Forum Gdańsk, a także omówienie kolejnych etapów inwestycji. Jeden z nich na pewno ucieszy wszystkich miłośników rowerów, bowiem jak podkreślił Krzysztof Kolasa:

W planach jest również budowa ponad kilometra nowych dróg rowerowych w sąsiedztwie Forum Gdańsk, oraz zagospodarowanie blisko 20 000 m kwadratowych powierzchni terenów zielonych. Będzie to część ogólnodostępnej przestrzeni publicznej tworzonej w ramach inwestycji.

Forum GdańskTrasa spaceru wiodła między innymi poprzez przestrzeń nadbudowaną nad torami kolejowymi, czyli nowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Armii Krajowej oraz modernizowaną obecnie ul. Okopową.

– Już niebawem, bo za kilkanaście dni ulica Okopowa zostanie ponownie udostępniona dla ruchu kołowego – obiecywał Krzysztof Kolasa, a także zaznaczył, że obecnie inwestycja w tym miejscu przechodzi do kolejnego etapu, czyli przebudowy starego wiaduktu w ciągu ulicy Armii Krajowej, tak aby umożliwić realizację węzła przesiadkowego pomiędzy autobusami, tramwajami i szybka koleją miejską.

Część zmian dokonanych w przestrzeni Targu Rakowego i Targu Siennego przedstawił Wojciech Bróż:

W ramach prac położyliśmy ponad 6 km kabli łączących nową stację prostownikową z siecią trakcyjną. Przebudowaliśmy także magistralę wodociągową o długości 750 m, gazociąg średniego i niskiego ciśnienia o łącznej długości prawie 700 m, magistralę ciepłowniczą na długości blisko pół kilometra oraz przebudowaliśmy sieć teletechniczną o łącznej długości kabli wynoszącej ponad 100 km, która obsługuje blisko 20 operatorów. W końcowym etapie są również prace konstrukcyjne po wschodniej stronie tunelu pieszo-rowerowego pod ul. Okopową prowadzącego do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.

Dawny Dom Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety pozostanie w niezmienionym kształcie. Odświeżona zostanie elewacja, natomiast wewnątrz planowane jest zagospodarowanie hotelowo – restauracyjne. Możliwe natomiast, że zmieni się status budynku Dyrekcji Okręgu Poczty na Targu Rakowym, która funkcjonuje w tym miejscu od 71 lat. W 1945 r. ówczesna Dyrekcja Okręgowa Poczt i Telegrafów została przeniesiona do Gdańska z Bydgoszczy. Jak zaznaczył prezydent Adamowicz, warto przemyśleć inne rozwiązanie:

Popatrzcie na gmach Poczty Polskiej, mam nadzieję, że po realizacji Forum Gdańsk, Poczta podejmie odważną decyzję i sprzeda ten gmach, a tu powstanie super hotel w świetnej lokalizacji. Wcześniej budynek był schowany, a teraz będzie pięknie wyeksponowany. Trudno, aby biurokracja urzędowała pod tak znakomitym adresem. Co innego biblioteka – kultura zawsze.

Forum GdańskSpacer zakończył się przy dworcu PKP. W dawnym budynku magazynu dworcowego przy ul. Nowe Podwale Grodzkie obecnie mieści się stacja prostowników, czyli stacja transformatorowa zasilania torowisk tramwajowych. Był to pierwszy element inwestycji, który uzyskał zezwolenie na użytkowanie.

Forum Gdańsk zaoferuje 62 000 m kwadratowych powierzchni komercyjnej, na której znajdzie się około 220 lokali handlowych i usługowych, największe w Trójmieście wieloekranowe kino, klub fitness, restauracje i kawiarnie oraz wielopoziomowy parking na około 1 100 miejsc. W ramach kompleksu powstanie też zupełnie nowa przestrzeń publiczna: plac miejski z kawiarniami i restauracjami oraz ogólnodostępny bulwar biegnący wzdłuż zrewitalizowanych nabrzeży kanału Raduni. Inwestycja obejmuje budowę Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska oraz węzła przesiadkowego i infrastruktury drogowej wokół kompleksu. Projekt realizowany jest we współpracy pomiędzy Multi Poland i Gminą Miasta Gdańska oraz grupą PKP. Otwarcie kompleksu planowane jest na 2017 rok.

Tekst: Dominika Ikonnikow