Kolejna sobota, kolejny rodzinny festyn. Tym razem wybrałem się na Targ Węglowy, gdzie z okazji 140-lecia tramwajów w Gdańsku, zorganizowano naprawdę wiele atrakcji dla mieszkańców i turystów. Ważną, festynową datą był 1873 r., ponieważ w czerwcu tego roku oddany został pierwszy zespół budynków zajezdni tramwajów konnych w Gdańsku Oliwie.

fot. Kamil Zwięgeła

fot. Kamil Zwięgeła

Osobiście nie znałem historii gdańskich tramwajów, aczkolwiek o samym istnieniu tramwajów konnych dowiedziałem się parę lat temu od starszego pana, który ze łzami w oczach wspominał czasy, kiedy jeszcze Jasień był wioską, a jedynym środkiem transportu były właśnie lekkie pojazdy szynowe zaprzęgane w jednego lub dwa konie.

Chwilę po godzinie 12 ruszyła parada zabytkowych tramwajów. Jako, że byłem na miejscu przed południem, udało mi się ruszyć prowadzącym paradę Bergmannem wyprodukowanym w 1927 r., na którego pokładzie pojawił się prezydent Paweł Adamowicz. Piekielny upał i brak klimatyzacji dał się we znaki, ale przejażdżka waniliowym tramwajem i tak była dla mnie niesamowitym przeżyciem. Nie ukrywam jednak, że na co dzień zdecydowanie wolę klimatyzowane Swingi:)

W paradzie również brały udział tramwaje typu Konstal N, 102Na oraz 105N. Bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami trwały aż do godziny 18. ZKM w Gdańsku zapewnił darmowy dojazd na imprezę liniami tramwajowymi i autobusowymi.

Reszta atrakcji miała miejsce na Targu Węglowym. Tuż za LOT-em stał zabytkowy tramwaj konny z 1873 r., przy którym wystawiany był teatr uliczny, za nim Ikarus 260, a parę metrów przed Złotą Bramą zatrzymał się zabytkowy autobus typu Jelcz 043 (tzw. Ogórek), przy którym wystawiał Maciej Kosycarz, promując swój najnowszy album pt. „140 lat tramwajów w Gdańsku” (można było zakupić go na miejscu wraz z dedykacją). Ten dwujęzyczny album, na ponad 110 zdjęciach,  prezentuje historię gdańskich tramwajów i wzbudził naprawdę spore zainteresowanie. Autor miał okazję wypowiedzieć się na temat samego zbioru zdjęć na wielkiej scenie z telebimem.

Po drugiej stronie Targu Węglowego znajdowała się flota autobusowa ZKM Gdańsk, dźwig tramwajowy, pogotowie techniczne autobusowe oraz ratownictwo medyczne. Poza prezentacją zabytkowych pojazdów, w tym tramwaju konnego, zorganizowane zostały gry i zabawy dla dzieci – między innymi mini-boisko do siatkówki przygotowane przez Trefl Sopot, malowanie twarzy i okolicznościowych tatuaży, konkursy plastyczne i zręcznościowe czy prezentacja aplikacji mobilnych ZKM. Atrakcje dla dzieci przygotowała również gdańska Straż Miejska.

Ja po dwóch godzinach pojechałem do domu na obiad, ale wiem, że planowo po godzinie 20 miał się rozpocząć Koncert Nocy Świętojańskiej, podczas którego na plenerowej scenie zaplanowany był występ nominowanego do nagrody Fryderyki 2013 w kategorii Debiut – Skubasa i gwiazdy wieczoru – ikony polskiej muzyki rozrywkowej Kayah.

Podsumowując – ilość atrakcji i klimat dawnych kolei tramwajowych idealnie wpisał się w miano prawdziwego rodzinnego festynu. Skorzystało z niego bardzo wielu gdańszczan i turystów.

Uwaga, Maciek Kosycarz podarował iBedekerowi jednen egzemplarz nowego albumu. Będzie go można wylosować 23 czerwca podczas iBedekerowego spaceru po Nowym Porcie. Początek spaceru o godz. 13, na ul. Blizowej (dawniej Wysokiej). Dziękuję Maćku:)