W sobotę, 4 października, odbył się ostatni w tegorocznym cyklu, VI spacer Klubu Kultury Dawnej „Arche”: Szlakiem Siedmiu Dworów. Udał się doskonale.

KKD Arche

Złota Polska Jesień pięknie dopisała naszej około 50 osobowej grupie. Wyruszyliśmy kierując się na Osiedle VII Dwór. Przeszliśmy nieopodal budynku Kasztelu, by wejść na wzgórze po dawnym wyciągu narciarskim. Na szczycie złapaliśmy oddech i przypomnieliśmy sobie trochę historii znajdującego się poniżej terenu: od czasów VII Dworu do obozu jenieckiego w czasach wojennych.

Następnie udaliśmy się przez las z górki w kierunku ul. Abrahama, do miejsca gdzie przechodzi w Dolinę Samborowo. Stamtąd skierowaliśmy się do Zielonej Doliny, zatrzymując się na chwilę przy pozostałych zabudowaniach należących dawniej do kompleksu VI Dworu.

Zieloną Dolinę opuściliśmy przechodząc po pewnym czasie przez pasmo wzgórz morenowych do Doliny Zajączkowskiej, kierując się mniej-więcej równolegle do zielonego szlaku. Doliną tą zeszliśmy w stronę miasta, by móc obejrzeć składający się z dwóch, bratnich budynków V Dwór i jego współczesne założenie parkowe.

Z Doliny Zajączkowskiej przeszliśmy do doliny znajdującej się za Szpitalem Dziecięcym „Polanki”, w której znajdują się pozostałości po ongiś rozległym założeniu parkowym za IV Dworem. Stan samego IV Dworu do pewnego stopnia mile zaskoczył wszystkich, albowiem właśnie zaczął się remont dachu Dworu. Remont ten jest bez dwóch zdań potrzebny, lecz uniemożliwił nam przejście dookoła budynku, co jednakże nie przeszkodziło nam w obejrzeniu go od trzech stron.

Spod IV Dworu ruszyliśmy przez las, zaczynając od podejścia na kolejne wzgórza morenowe, w kierunku dawnej żwirowni i znajdującego się nieopodal niej III Dworu. W nim mieści się obecnie Zakład Poprawczy co, nawet bardziej skutecznie niż remont, uniemożliwia wejście na jego teren. Niemniej, korzystając ze znajdującej się przy ogrodzeniu platformy, służącej na co dzień amatorom sportów ekstremalnych, można uzyskać ładny widok na Dwór.

Żegnając III Dwór udaliśmy się lasem na obchód wokół terenu II Dworu i jego założenia parkowego, gdzie swoją siedzibę ma obecnie m.in. Centrum Ekumeniczne i Zakon Najświętszego Zbawiciela Świętej Brygidy. Jest to bez wątpienia największy i najlepiej utrzymany zespół dworski z odwiedzonych w ramach naszej wycieczki. Spora jego część jest również otwarta dla zwiedzających lub pielgrzymów.

Spacer do I Dworu był już tylko przechadzką po szerokich ścieżkach leśnych. Sam I Dwór, również znakomicie utrzymany został miejscem, gdzie wręczyliśmy tym spacerowiczom, którzy popisali się wiedzą podczas wycieczki, upominki przygotowane dzięki uprzejmość ZPC Bałtyk i Miasta Gdańska.

Dziękujemy wszystkim Uczestnikom spaceru za mile spędzony czas.

Klub Kultury Dawnej „Arche”