W poniedziałek, 17 października, trzy dni po uroczystości podpisania umowy na budowę ostatniego odcinka Trasy Słowackiego, wykonawca protokólarnie przejął plac budowy. Zgodnie z harmonogramem, za 36 miesięcy, Tunel pod Martwą Wisłą powinien zostać oddany do użytkowania.

W piątek, 14 października, na terenie Portu Gdańskiego, przyglądałam się uroczystości podpisania przez Miasto i przedstawicieli wykonawców, umowy na budowę tunelu. Po ponad trzyletnim okresie tworzenia Pamiętnika Budowy Stadionu PGE Arena Gdańsk i, nie ukrywam, lekkim zmęczeniu, cotygodniowym obowiązkiem, który na siebie nałożyłam, miałam lekką nadzieję, że prezes GIK Ryszard Trykosko, w przeciwieństwie do internautów, zniechęci mnie do „podglądania” budowy. Stało się inaczej… wręczył mi kask z fioletowym logo iBedekera;)

A zatem, zaczynam. Zaczynam „budować” kolejną, wielką inwestycję w Gdańsku i… już się cieszę. Będę się meldowała na budowie co około dziesięć dni. Zapomniałam o zmęczeniu, o kaloszach, o niewygodnym kasku na głowie i obrzydliwie nylonowej kamizelce. Żal, że nie spotkam na budowie starej, dobrej ekipy BIEG 2012 z inż. Jakubem Głombiowskim na czele, ale moje pierwsze spotkanie z nowym „opiekunem” – inżynierem (ba, doktorem) – Lechosławem Bierawskim, zapowiada nie mniej sympatyczną współpracę.

IV zadanie Trasy Słowackiego

Tunel pod Martwą Wisłą, o długości niemal 1,4 km, będzie stanowił część IV odcinka Trasy Słowackiego, realizowanego przez hiszpańską firmę Obrascón Huarte Lain oraz spółki z Grupy PBG -Hydrobudowa Polska, Aprivia, PRG Metro i PBG. W ramach budowy zadania, oprócz tunelu powstaną – rondo o średnicy zewnętrznej 130 metrów, dwa tunele pieszo-rowerowe, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, oraz wiadukt tramwajowy. Węzeł Marynarki Polskiej będzie jednym z największych rond w Europie. Cała inwestycja pochłonie 885,6 mln zł i usprawni komunikację pomiędzy portem a lotniskiem. Ma być ukończona w październiku 2014 r.

Znakomita część tunelu zostanie wykonana metodą drążoną przy zastosowaniu technologii TBM (Tunnel Boring Machine). Powstaną dwie tuby, każda o średnicy zewnętrznej ponad 12 metrów. Drążenie będzie się odbywało za pomocą gigantycznego „kreta”, wykonywanego na zamówienie. Jego długość osiągnie kilkadziesiąt metrów, a w odpowiednich warunkach wydajność może wynieść nawet 10 metrów na dobę. Jak zapowiedział podczas uroczystości w Porcie Gdańskim prezes Hydrobudowy, drążenie powinno się rozpocząć w grudniu 2012 roku.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zlO-7Wtylis[/youtube]

Przekazanie placu budowy

Protokólarne przekazanie budowy wykonawcy odbyło się 17 października 2011 r. Następnego dnia rozpoczęło się wyburzanie pierwszych budynków przy ul. Starowiejskiej. Obiekty numer 12 i 13 zostały już zamienione w gruz, trwa porządkowanie trenu.

Oblicze skrzyżowanie ulic Uczniowskiej i Marynarki Polskiej zmienia się z dnia na dzień.

Tunel pod Martwą Wisłą – uroczystość podpisania umowy na jego budowę