„Religie etniczne – bóstwa, duchy, przodkowie” to temat wykładu ks. dr. Krzysztofa Niedałtowskiego. Spotkanie odbyło się w ramach cotygodniowego cyklu „Religie świata”.

Cykl „Religie świata” został zainicjowany przez dr Nataszę Kosakowską-Berezecką z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego.

W trakcje prelekcji ks. Krzysztof Niedałtowski mówił:

Bóstwa są podporządkowane istocie najwyższej, ale uosabiają jego przymioty, jego poszczególne atrybuty. Czasami bóstwa są personifikacjami sił natury, czyli bywają najwyższymi siłami, które działają z góry, i które sprawiają, że człowiek może do nich się zwracać o wyciszenie burzy czy obłaskawienie wiatru. W praktyce bóstwa są najbardziej kultowo popularne. 

Duchami stają się niekiedy zmitologizowani przodkowie, jacyś pra-założyciele plemienia, bohaterowie plemienni, którzy są już tak odlegli w czasie, że przeszli do kategorii duchów, które mają za zadanie opiekować się swoim plemieniem i te duchy często czuwają nad ludźmi ze świadomością, że wywodzą się z tego środowiska. […]

Przy okazji chcę powiedzieć o mentalności magicznej. W naszych, dużych religiach uniwersalnych też pewne ślady myślenia magicznego istnieją… […]

Czym się różni magia od religii?

W religii po pierwsze jest uznanie istoty wyższej – silniejszej, potężniejszej i zaufanie tej mocy. Wówczas wygłaszana jest prośba. – Proszę cię, jeśli chcesz pomóż mi, wyzwól mnie, opiekuj się mną, uzdrów mnie…
W tym wypadku kluczowy jest język PROŚBY. Na przykład w „Ojcze nasz” mówimy „bądź wola twoja”. W magii również jest uznanie istoty wyższej, jest rozpoznanie siły nadludzkiej, nadnaturalnej, która ma energię wiele większą niż człowiek, ale jest też przekonanie, że ja nad tą siła mogę zapanować, używając języka ROZKAZU.

YouTube Preview Image

Wykłady RELIGIE ŚWIATA