Przy okazji V Światowego Zjazdu Gdańszczan, na kamienicy przy ul. Garbary, zawisła tablica upamiętniająca Leopolda von Wintera. 

Tablica powstała dzięki inicjatywie grupy gdańskich przewodników miejskich i jest pierwszą z serii jednolitych tablic pamiątkowych z informacjami o osobach i wydarzeniach o historycznym znaczeniu dla miasta.

Gospodarzem uroczystości był Prezydent Miasta Paweł Adamowicz, a szczególnym gościem był prapraprawnuk nadburmistrza – profesor Thomas von Winter, który do Gdańska przyjechał z małżonką. Zapraszam do obejrzenia filmowej relacji z wydarzenia.

Leopold von Winter (1823–1893)-nadburmistrz Gdańska. Jedna z najwybitniejszych osobowości miasta w 2. połowie XIX wieku, dzięki której prowincjonalny wówczas Gdańsk został przekształcony w nowoczesne miasto. W czasie jego drugiej i części trzeciej kadencji na tym stanowisku (1874–1886 i 1886–1890) głównym zadaniem Zarządu Miasta stały się prace przy modernizacji gdańskich ulic, trwające blisko 30 lat. Po założeniu instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych i gazowych jezdnie wykładano brukowcami, place i części chodników kostką granitową, a chodniki głównych ulic kamiennymi płytami. Materiał sprowadzano przede wszystkim ze Szwecji. Wcześniej, w latach 1870–1873, mimo protestów mieszkańców rozebrano przedproża na najważniejszych ciągach komunikacyjnych  Głównego Miasta . 21 VI 1873 roku otwarto pierwszą linię  tramwajów konnych.

W czasie pracy nadburmistrza Wintera na rzecz miasta zmieniło ono zasadniczo swój charakter, rozpoczynając drogę do nowoczesności. W 1878 Gdańsk stał się stolicą nowej prowincji – Prusy Zachodnie, której biura mieściły się w okazałych gmachach zbudowanych w latach 1881–1886 przy Nowych Ogrodach (Neugarten). Od 1 VII 1870 roku Gdańsk z Sopotem łączyła kolej podmiejska, a z Berlinem od 1 IX 1870 nowa linia kolejowa, biegnąca przez Stargard i Szczecin. Rozbudowane zostały państwowe zakłady, stocznia wojenna i  fabryka karabinów, dające zatrudnienie kilku tysiącom robotników. W 1889 roku rozpoczęto budowę prywatnej  Stoczni Schichaua przy Schichaugasse (ul. Jana z Kolna). Prywatne wytwórnie różnych branż powstały w rejonie  Młynisk i  Dolnego Miasta przy ul. Kamienna Grobla. Centrum miasta połączyły z przedmieściami linie tramwajów konnych: z  Orunią od 1878,  Siedlcami i  Emaus od 1887, z Dolnym Miastem od 1885 roku. Zmieniło się także oblicze samego centrum. Dawne mieszczańskie kamieniczki przy ul. Długiej,  Długim Targu, Tkackiej czy Ogarnej stały się siedzibami sklepów, restauracji,  hoteli. Sąsiednie ulice, w tym Podwale Przedmiejskie, zostały zabudowane nowymi kamienicami czynszowymi [Gedanopedia]

Uroczystości towarzyszył wernisaż wystawy przygotowanej przez Muzeum Gdańska „Na drodze ku nowoczesności. Działalność nadburmistrza Leopolda von Wintera (1823-1893)” oraz spacer tematyczny, poprowadzony przez przewodniczkę miejską Ewę Jaroszyńską. 

Przy okazji już dzisiaj zapraszam Państwa na iBedekerowy spacer z Ewą Jaroszyńską. Spacer będzie miał tytuł „Wszyscy ludzie Nadburmistrza” i odbędzie się we wrześniu lub październiku. Proszę śledzić kalendarz iBedekera;)