W samo południe (26 lipca 2010 r.), pod wiaduktem na Węźle Karczemki, odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod dwie inwestycje – budowę ostatniego etapu Trasy W-Z oraz przebudowę Węzła Karczemki.

Nie mogło mnie tam nie być – Węzeł Karczemki to “mój” węzeł. Pokonuję go kilka razy dziennie, niejednokrotnie spędzam na nim długie minuty. Rozpoczęta niedawno inwestycja spawiła, że owe minuty bardzo się wydłużyły, ale ja jestem cierpliwa – wiem, że po przysłowiowej nocy przyjdzie słońce, a po przebudowie węzeł będzie drożny.

Niestety, zaspałam i groziło mi opuszczenie święta, jakim miało być wmurowanie kamienia węgielnego pod obie inwestycje. Kiedy na profilu prezydenta Pawła Adamowicza na facebooku pojawiła się informacja o dzisiejszej uroczystości, pół-żartem napisałam “Zaczekajcie na mnie z tym kamieniem”… zaczekali (w pewnym sensie).

Spotkanie rozpoczęło się ze znacznym opóźnieniem, a to z dwóch powodów. Prezydent Paweł Adamowicz dość znacznie się spóźnił, bo jak powiedział, przeznaczył na dojazd ze Śródmieścia do obwodnicy 25 minut, a trwało to znakomicie dłużej.

Kiedy wydawało się, że uroczystość może się rozpocząć – zepsuł się agregat prądotwórczy służący nagłośnieniu, a prezydent wspominał podobną sytuację podczas otwierania poprzedniego odcinka Trasy W-Z w grudniu 2007 r.

– Cieszę się, że udało mi się dożyć tego momentu, a Węzeł Karczemki to dobry przykład współpracy Miasta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – krótko i jak zwykle rzeczowo rozpoczął serię oficjalnych przemówień Marszałek Senatu Bogdan Borusewicz.

Prezydent Paweł Adamowicz przypomniał, że budowa Trasy W-Z rozpoczęła się 30 lat temu i zapowiedział ukończenie całości inwestycji (Trasy W-Z i Węzła Karczemki) w maju 2012 r. Andrzej Polejewski – Menadżer Marketingu i Oferowania Oddział Budownictwa Drogowo – Mostowego z firmy Skanska S.A. pięknie przypomniał o zasługach inż. Barbary Orzoł, która realizowała inwestycję Trasy W-Z od ul. Okopowej do Jabłoniowej.

Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA podkreślił fakt rozpoczęcia budowy węzła, który będzie największym w Polsce północnej i dał nadzieję, na ukończenie obu projektów przed czasem, czyli do grudnia 2011 r. Wspomniał też o zasługach posła Sławomira Nowaka, który pomógł zdobyć potrzebne na inwestycję fundusze. On sam podkreślił, że jest szczęśliwy z powodu rozpoczęcia inwestycji, ale będzie w pełni zadowolony, kiedy będzie już mógł przejechać samochodem po nowej trasie.

Głos zabrał również prezes firmy Budimex Dariusz Blocher, który powiedział:

Mamy szansę na przyspieszenie zakończenia inwestycji, jeżeli urzędnicy w Warszawie zgodzą się na zmianę technologii posadowienia obiektu, bez tego nie ma takiej możliwości

Oficjalne wystąpienia zakończył, jak zwykle uśmiechnięty, Marcin Herra – szef firmy PL2012.

Przyspieszamy i to widać. Cieszy, bo te inwestycje podniosą jakość życia mieszkańców

Po odczytaniu i podpisaniu aktu erekcyjnego, przyszedł czas na jego wmurowanie, a dokładnie zabetonowanie. Jako, że świeży beton należy polewać wodą, deszcz padał niemiłosiernie, a moją głowę uratował podarowany mi przez dżentelmena z GIKE2012 nowiutki parasol (dziękuję Witku). To już kolejny, który “zdobyłam” podczas budowlanych świąt. Chyba zacznę je kolekcjonować. Teraz mam na oku kolejny – reklamówkę Biura Sportu i Euro 2012 w Gdańsku, czyli parasol w biało-czarne piłki…

Uroczystość mocno zakrapianą deszczem zakończył szampan i poczęstunek przygotowany dla gości przez restaurację Malinowy Ogród, a ja, pokonując na piechotę Węzeł Karczemki, weszłam prosto pod koła samochodu ciężarowego. Kierowca był bardzo przytomny. Dziękuję i przepraszam.

Węzeł Karczemki przed szczytem ruchu turystycznego 2011 r.